Het inhaalverbod voor vrachtwagens
Als vrachtwagens inhalen, zeker als een vrachtwagen een vrachtwagen inhaalt, ontstaan er knelpunten op het gebied van verkeersdoorstroming. Dit komt omdat vrachtwagens niet snel accelereren en dus aan een laag tempo inhalen. Dergelijke knelpunten tasten de verkeersveiligheid aan. Daarom geldt voor een deel van het autosnelwegennet in ons land een inhaalverbod voor vrachtwagens.
Inhoud
Inhaalverbod voor vrachtwagens (IVV)
Het inhaalverbod voor vrachtwagens (IVV) is een verbod voor vrachtwagens om op bepaalde momenten van de dag of gedurende de gehele dag in te halen op aangewezen delen van de autosnelweg. Dit verbod geldt bij autosnelwegen met 2 x 2 rijstroken. Niet op alle autosnelwegen geldt een inhaalverbod voor vrachtwagens. Dit inhaalverbod wordt enkel ingevoerd als dit noodzakelijk is met het oog op de goede doorstroming en de verkeersveiligheid. Het inhaalverbod kan gelden voor de spits (tussen 06.00 en 10.00 uur en 15.00 en 19.00 uur), de dagperiode (06.00 tot 19.00 uur) of de gehele dag (24/7). Het inhaalverbod kan ook dynamisch worden ingesteld.
Inhoud van het inhaalverbod voor vrachtwagens
Een inhaalverbod is eenvoudigweg een verbod om in te halen. Dit verbod geldt op snelwegen met 2 x 2 rijstroken en dit minstens tijdens de brede spitsuren. Bij drukke snelwegen kan dit ook gedurende de volledige dag gelden. Op snelwegen met meer dan twee rijstroken per rijrichting wordt het inhaalverbod voor vrachtwagens niet toegepast.
Het verkeersbord zal altijd aangeven wanneer het inhaalverbod voor vrachtwagens geldt. Er kan ook sprake zijn van een dynamisch inhaalverbod voor vrachtwagens. Dit wordt toegepast al naargelang de drukte. In Nederland wordt het dynamisch inhaalverbod voor vrachtwagens vrijwel nooit toegepast, maar wettelijk gezien is het op sommige plaatsen wel mogelijk.
Inhaalverbod geldt enkel voor vrachtverkeer
Het inhaalverbod geldt niet voor personenauto’s of bestelauto’s, enkel voor het vrachtverkeer. Het verbod geeft aan dat het voor vrachtauto’s verboden is om motorvoertuigen in te halen. Het verbod geldt ook niet voor autobussen, omdat zij geen vrachtauto’s zijn. Deze weggebruikers hoeven dus geen rekening te houden met het inhaalverbod.
Verkeersbord voor inhaalverbod voor vrachtwagens
Het inhaalverbod voor vrachtwagens wordt aangeduid door middel van het verkeersbord F3. Dit verkeersbord wordt aan beide zijden van de rijbaan geplaatst. Het verkeersbord F3 zal ook aangeven gedurende welke momenten van de dag het inhaalverbod voor vrachtwagens geldt. Het einde van het inhaalverbod voor vrachtwagens wordt aangeduid met het verkeersbord F4. Een dynamisch inhaalverbod wordt weergegeven op elektronische borden boven de weg.
Overzicht van autosnelwegen met een inhaalverbod voor vrachtwagens
Het inhaalverbod voor vrachtwagens wordt regelmatig herzien. De Ministeriële Regeling Inhaalverbod voor vrachtauto’s op diverse autowegen in beheer bij het rijk geeft een actueel overzicht van de autosnelwegen waarvoor een inhaalverbod geldt en wanneer dit inhaalverbod van toepassing is. Op de website van de Rijkswaterstaat is ook een kaart (pdf) te vinden met een overzicht van de autosnelwegen waarbij het inhaalverbod voor vrachtwagens geldt. De onderstaande tabel vat het een en ander samen. Houd ook rekening met een algeheel inhaalverbod in verschillende tunnels in ons land (Coentunnel, Beneluxtunnel, Swalmen en Roertunnel). Een dynamisch inhaalverbod is mogelijk op delen van de A2 en de A76.
Wegnummer | Richting | Van | Naar | Van km | Tot km | Tijdvenster |
---|---|---|---|---|---|---|
1 |
HRR |
Bussum |
Barneveld |
20,3 |
54,4 |
06.00 tot 19.00 uur |
1 |
HRL |
Bussum |
Barneveld |
22,7 |
54,4 |
06.00 tot 19.00 uur |
1 |
HRR |
Barneveld |
Kp. Azelo |
54,4 |
140,45 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
1 |
HRL |
Barneveld |
Kp. Azelo |
54,4 |
140,71 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
2 |
HRR |
Everdingen |
Kp. Deil |
75,3 |
91,2 |
06.00 tot 19.00 uur |
2 |
HRL |
Everdingen |
Kp. Deil |
75,6 |
91,2 |
06.00 tot 19.00 uur |
2 |
HRR |
Zaltbommel |
Kp. Empel |
103,3 |
112,5 |
06.00 tot 19.00 uur |
2 |
HRL |
Zaltbommel |
Kp. Empel |
104,1 |
112,7 |
06.00 tot 19.00 uur |
2 |
HRR |
Kp. Vught |
Kp. De Hogt |
119,4 |
163,8 |
06.00 tot 19.00 uur |
2 |
HRL |
Kp. Vught |
Kp. De Hogt |
119,8 |
163,8 |
06.00 tot 19.00 uur |
2 |
HRR |
Kp. Leenderhei |
Beek |
169,9 |
245,4 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
2 |
HRL |
Kp. Leenderhei |
Beek |
169,9 |
245,4 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
4 |
HRR |
Kp. Burgerveen |
Zoeterwoude dorp |
18,8 |
36,3 |
06.00 tot 19.00 uur |
4 |
HRL |
Kp. Burgerveen |
Zoeterwoude dorp |
18,4 |
36,5 |
06.00 tot 19.00 uur |
4 |
HRR |
Rijksweg 29 |
Kp. Hellegatsplein |
89,9 |
98,1 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
4 |
HRL |
Rijksweg 29 |
Kp. Hellegatsplein |
89,9 |
98,1 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
6 |
HRR |
S101 |
S106 |
48,4 |
61,4 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
6 |
HRL |
S101 |
S106 |
47,3 |
61,4 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
7 |
HRR |
Kp. Zaandam |
Hoorn Noord |
5,4 |
33,7 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
7 |
HRL |
Kp. Zaandam |
Hoorn Noord |
5,3 |
37,1 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
7 |
HRR |
Leek |
kp Julianaplein |
184,55 |
192,6 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
7 |
HRL |
Leek |
Hoogkerk |
183,83 |
192,6 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
8 |
HRR |
Kp. Zaandam |
Westzaan N246 |
5,8 |
10,8 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
8 |
HRL |
Kp. Zaandam |
Westzaan N246 |
5,8 |
10,8 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
9 |
HRR |
Kp. Diemen |
Kp. Holendrecht |
4,3 |
12,2 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
9 |
HRL |
Kp. Diemen |
Kp. Holendrecht |
4,3 |
12,2 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
9 |
HRR |
Kp. Badhoevedorp |
Kp. Rottepolderplein |
34,6 |
42,9 |
06.00 tot 19.00 uur |
9 |
HRL |
Kp. Badhoevedorp |
Kp. Rottepolderplein |
33,7 |
42,9 |
06.00 tot 19.00 uur |
9 |
HRR |
Kp. Rottepolderplein |
Alkmaar Zuid |
42,9 |
70,4 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
9 |
HRL |
Kp. Rottepolderplein |
Alkmaar Zuid |
42,9 |
70,4 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
12 |
HRR |
Zoetermeer |
Kp. Gouwe |
16,5 |
26,6 |
06.00 tot 19.00 uur |
12 |
HRL |
Zoetermeer |
Kp. Gouwe |
15,8 |
26 |
06.00 tot 19.00 uur |
12 |
HRR |
Bunnik |
Kp. Grijsoord |
68,3 |
121,6 |
06.00 tot 19.00 uur |
12 |
HRL |
Bunnik |
Kp. Grijsoord |
68 |
121,3 |
06.00 tot 19.00 uur |
12 |
HRR |
Arnhem Noord |
Kp. Oud-Dijk |
129,45 |
147,4 |
06.00 tot 19.00 uur |
12 |
HRL |
Arnhem Noord |
Kp. Velperbroek |
128,9 |
134,1 |
06.00 tot 19.00 uur |
12 |
HRL |
Duiven |
Kp. Oud-Dijk |
137,8 |
146,95 |
06.00 tot 19.00 uur |
15 |
HRR |
Papendrecht |
dkr. Grens ON/ZH |
78,2 |
101,4 |
06.00 tot 19.00 uur |
15 |
HRL |
Papendrecht |
dkr. Grens ON/ZH |
78,5 |
101,4 |
06.00 tot 19.00 uur |
15 |
HRR |
dkr. Grens ON/ZH |
Kp. Valburg |
101,4 |
156 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
15 |
HRL |
dkr. Grens ON/ZH |
Kp. Valburg |
101,4 |
156 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
16 |
HRR |
Kp. klaverpolder |
Belgische Grens |
45,4 |
72,3 |
06.00 tot 19.00 uur |
16 |
HRL |
Kp. klaverpolder |
Belgische Grens |
46,6 |
72,3 |
06.00 tot 19.00 uur |
17 |
HRR |
Kp. Klaverpolder |
Kp. De Stok |
0 |
25,5 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
17 |
HRL |
Kp. Klaverpolder |
Kp. De Stok |
0 |
25,5 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
20 |
HRR |
Nieuwerkerk |
Kp. Gouwe |
43 |
49 |
06.00 tot 19.00 uur |
20 |
HRL |
Nieuwerkerk |
Kp. Gouwe |
43 |
49 |
06.00 tot 19.00 uur |
22 |
HRR |
Kp. Velzen |
Kp. Beverwijk |
9,6 |
16,8 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
22 |
HRL |
Kp. Velzen |
Kp. Beverwijk |
9,3 |
16,1 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
27 |
HRR |
Kp. St. Annabosch |
Kp. Hooipolder |
0 |
18,1 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
27 |
HRL |
Kp. St. Annabosch |
Kp. Hooipolder |
0 |
18,1 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
27 |
HRR |
Kp. Hooipolder |
Houten |
18,1 |
67,8 |
06.00 tot 19.00 uur |
27 |
HRL |
Kp. Hooipolder |
Kp. Everdingen |
18,1 |
54,7 |
06.00 tot 19.00 uur |
27 |
HRR |
Utrecht Noord |
Kp. Eemnes |
83,8 |
97,5 |
06.00 tot 19.00 uur |
27 |
HRL |
Utrecht Noord |
Hilversum |
83,8 |
92,85 |
06.00 tot 19.00 uur |
27 |
HRR |
Kp. Eemnes |
N 305 |
97,5 |
109,2 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
27 |
HRL |
Kp. Eemnes |
N 305 |
97,5 |
109,2 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
28 |
HRR |
Kp. Rijnsweerd |
Kp. Hoevelaken |
2,7 |
22,73 |
06.00 tot 19.00 uur |
28 |
HRL |
Den Dolder |
Kp. Hoevelaken |
8,95 |
22,73 |
06.00 tot 19.00 uur |
28 |
HRR |
Kp. Hoevelaken |
Kp. Hattemerbroek |
22,73 |
82,75 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
28 |
HRL |
Kp. Hoevelaken |
Kp. Hattemerbroek |
22,73 |
82,75 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
28 |
HRR |
Kp. Hattemerbroek |
Kp. Lankhorst |
82,75 |
113,9 |
06.00 tot 19.00 uur |
28 |
HRL |
Kp. Hattemerbroek |
Kp. Lankhorst |
82,75 |
113,9 |
06.00 tot 19.00 uur |
28 |
HRR |
Zuidlaren |
Groningen Zuid |
189,5 |
199,25 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
28 |
HRL |
Zuidlaren |
Kp. Julianaplein |
190,5 |
199,3 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
29 |
HRR |
Oud-Beijerland |
Rijksweg 4 |
15,8 |
23,2 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
29 |
HRL |
Oud-Beijerland |
Rijksweg 4 |
15,8 |
23,2 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
44 |
HRR |
Kp. Burgerveen |
Leiden Zuid |
0,1 |
17,6 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
44 |
HRL |
Kp. Burgerveen |
Leiden Zuid |
0,1 |
17,7 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
50 |
HRR |
Oss Oost |
Kp. Ewijk |
131,6 |
148 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
50 |
HRL |
Oss Oost |
Kp. Ewijk |
131,6 |
148 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
50 |
HRL |
Kp. Ewijk |
Kp. Grijsoord |
148 |
168,85 |
06.00 tot 19.00 uur |
50 |
HRR |
Kp. Valburg |
Kp. Grijsoord |
155 |
170,7 |
06.00 tot 19.00 uur |
50 |
HRL |
Kp. Waterberg |
Kp. Beekbergen |
181,6 |
204 |
06.00 tot 19.00 uur |
50 |
HRR |
Kp. Waterberg |
Kp. Beekbergen |
181,6 |
204 |
06.00 tot 19.00 uur |
50 |
HRR |
Kp. Beekbergen |
Kp. Hattemerbroek |
204 |
240 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
50 |
HRL |
Kp. Beekbergen |
Kp. Hattemerbroek |
204 |
240 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
58 |
HRR |
Eindhoven Noord |
Kp. St. Annabosch |
7,3 |
56 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
58 |
HRL |
Eindhoven Noord |
Kp. St. Annabosch |
7,3 |
56 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
58 |
HRR |
Kp. St. Annabosch |
Kp. Galder |
56 |
63,5 |
06.00 tot 19.00 uur |
58 |
HRL |
Kp. St. Annabosch |
Kp. Galder |
56 |
63,5 |
06.00 tot 19.00 uur |
58 |
HRL |
Breda |
Kp. Zoomland |
72 |
104,4 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
58 |
HRR |
Breda |
Kp. Zoomland |
72 |
104,4 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
59 |
HRR |
Oss |
Oss-Oost |
15,8 |
21,5 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
59 |
HRL |
Oss |
Oss-Oost |
15,8 |
21,5 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
59 |
HRR |
Kp. Zonzeel |
Kp. Hooipolder |
88 |
102,7 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
59 |
HRL |
Kp. Zonzeel |
Kp. Hooipolder |
88 |
102,7 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
59 |
HRR |
Waalwijk-West |
Kp. Empel |
114,2 |
135 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
59 |
HRL |
Waalwijk-West |
Kp. Empel |
114,2 |
134,3 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
67 |
HRR |
Kp. Leenderheide |
Someren |
23,5 |
37,5 |
06.00 tot 19.00 uur |
67 |
HRL |
Kp. Leenderheide |
Someren |
23,5 |
37,5 |
06.00 tot 19.00 uur |
73 |
HRR |
Cuijk |
Kp. Ewijk |
90 |
113,2 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
73 |
HRL |
Cuijk |
Kp. Ewijk |
90 |
113,7 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
76 |
HRR |
Kp. Kerensheide |
Kp. Ten Esschen |
3,7 |
14,4 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
76 |
HRL |
Kp. Kerensheide |
Kp. Ten Esschen |
3,8 |
14,5 |
06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur |
Actualisering van het inhaalverbod voor vrachtwagens
Het inhaalverbod voor vrachtwagens bestaat al langer en geldt voor een groot deel van het autosnelwegennet in Nederland. Omdat verkeer iets dynamisch is, wordt dit verbod regelmatig (met tussenpozen van vijf jaar) geactualiseerd. In 2010 startte een verkenning omtrent het actualiseren van het inhaalverbod voor vrachtwagens. In 2014 werd afgesproken om het een en ander ongeveer iedere vijf jaar opnieuw te bekijken. De laatste actualisering dateert van 2019. Per 1 januari 2020 is het inhaalverbod voor vrachtwagens hierdoor flink uitgebreid. In veel gevallen is een spitsverbod (06.00 tot 10.00 uur & 15.00 tot 19.00 uur) ook omgezet naar een algeheel dagverbod (06.00 tot 19.00 uur).
Actualiseren inhaalverbod voor vrachtwagens is noodzakelijk
Het actualiseren van het inhaalverbod voor vrachtwagens kan om verschillende redenen nodig zijn. Zo kan het bijvoorbeeld dat een autosnelweg in de tussentijd is verbreed, waardoor het inhaalverbod voor vrachtwagens niet langer nodig is. Er kunnen ook veranderingen optreden in de verkeersintensiteit of de intensiteit van het vrachtverkeer, waardoor een inhaalverbod niet langer noodzakelijk is, juist wel noodzakelijk is of gedurende andere momenten van de dag noodzakelijk is. Door regelmatig het inhaalverbod voor vrachtwagens te actualiseren, wordt gegarandeerd dat het doel van het inhaalverbod wordt bereikt en dat de verkeersveiligheid daadwerkelijk wordt verbeterd.
Criteria voor het invoeren van een inhaalverbod voor vrachtwagens
Bij het al dan niet invoeren van het inhaalverbod voor vrachtwagens houdt men rekening met de volgende factoren:
Alleen een inhaalverbod op autosnelwegen met twee rijstroken per rijrichting
Geen inhaalverbod op wegvakken met een spitsstrook (behoudens uitzonderingen)
Geen inhaalverbod indien er meer dan 750 vrachtwagens per uur rijden, omdat dit resulteert in colonnevorming
Bij een I/C-verhouding van meer dan 0,56 wordt een inhaalverbod overwogen
Bij meer dan 1600 interacties op trajecten die onder de I/C-waarde van 0,56 liggen, wordt een inhaalverbod voorgesteld
Bij voorkeur geen inhaalverbod op trajecten die langer zijn dan 30 kilometer
De huidige data en de toekomstige prognoses
De hierboven aangehaalde I/C-verhouding is de verhouding tussen de intensiteit en de capaciteit op een wegvak, een weg of een combinatie van wegvakken. De intensiteit is het aantal voertuigen dat op een bepaald punt in een bepaalde periode passeert. De capaciteit is de maximale capaciteit of een maximaal aantal voertuigen dat in een bepaalde periode over een wegvak kan rijden.
Bij een lage I/C-waarde (0,7 of lager) zal er weinig of geen filevorming optreden, bij een hoge I/C-waarde (0,9 of hoger) zal er structurele filevorming optreden. Hiertussen treedt er enkel op specifieke momenten filevorming op, bijvoorbeeld tijdens de spits. De I/C-waarde op sommige Nederlandse snelwegen loopt flink op. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij de I/C-verhouding hoger is dan 1. Dat wil zeggen dat er in de praktijk meer verkeer wordt verwerkt dan wat men in theorie mogelijk achtte.
Gevolgen van overtreden inhaalverbod voor vrachtwagens
Wie het verkeersbord F3 (inhaalverbod vrachtverkeer) negeert, tast daarmee de verkeersveiligheid aan. Dit wordt bestraft door middel van een boete. Bovendien kan je hiermee een ongeval veroorzaken. Dit kan resulteren in flinke schadeclaims. Daarom is het aan te raden om altijd goed op de verkeersborden te letten en deze uiteraard ook te respecteren.
Boete voor overtreden inhaalverbod vrachtwagens
Vrachtwagenbestuurders die het inhaalverbod voor vrachtwagens niet naleven, kunnen een boete krijgen. De boete voor het overtreden van het inhaalverbod bedraagt 250 euro (feitcode: R594), exclusief administratiekosten. De administratiekosten bedragen 9 euro en bestaan uit € 5,52 personeelskosten, € 2,53 apparaatskosten, € 0,59 gerechtskosten en € 0,36 rente en afschrijving. De boete wordt via de administratiefrechtelijke weg afgehandeld.
Aansprakelijkheid bij overtreden inhaalverbod vrachtwagens
Wie het inhaalverbod voor vrachtwagens negeert en toch inhaalt, kan een verkeersongeval veroorzaken. Doordat een verkeersregel is overtreden, zal de vrachtwagenbestuurder wellicht aansprakelijk zijn voor het verkeersongeval. De schade kan hierbij flink oplopen. Gelukkig is een WA-verzekering verplicht, waardoor de vrachtwagenverzekering de schade zal vergoeden.
Voordelen en nadelen van het inhaalverbod voor vrachtwagens
Een inhaalverbod voor vrachtwagens biedt zeker voordelen, maar men mag niet blind zijn voor de nadelen ervan. In onder meer België hebben deze nadelen zich reeds gemanifesteerd. Bij het al dan niet invoeren van een inhaalverbod voor vrachtwagens zal men altijd deze voordelen en nadelen ten opzichte van elkaar moeten afwegen. Soms is het invoeren van een inhaalverbod voor vrachtwagens niet de beste oplossing. Een verbreding van de autosnelweg kan dan een betere oplossing bieden.
Verkeer wordt niet belemmerd
Betere doorstroming
Minder filevorming
Minder verkeersongevallen
Colonnevorming op de rechterrijstrook
Meer aanrijdingen tussen vrachtwagens
Moeilijker in- en uitvoegen
Vluchtstrook minder eenvoudig toegankelijk
Voordelen van het inhaalverbod voor vrachtwagens
Het grote voordeel van een inhaalverbod voor vrachtwagens is dat de inhalende vrachtwagen het verkeer niet belemmert. De doorstroming is daardoor beter en dit zorgt voor minder filevorming. Het voorkomt langzaam rijdende colonnes op de linkerrijstrook en het voortdurend remmen en versnellen en het uitwijken van rijstrook, wat in verkeersongelukken kan resulteren.
Nadelen van het inhaalverbod voor vrachtwagens
Een nadeel van een inhaalverbod is dat er colonnevorming ontstaat op de rechterrijstrook, waarbij de traagste vrachtwagen het tempo van alle vrachtwagens bepaalt. Dit resulteert in korte volgafstanden en meer aanrijdingen. Onder andere in België treden er door dit fenomeen meer dodelijke verkeersongelukken met vrachtwagenchauffeurs op. Tegelijkertijd wordt het door de colonnevorming moeilijker om in te voegen en uit te voegen en wordt de vluchtstrook minder eenvoudig toegankelijk.
Andere landen met een inhaalverbod voor vrachtwagens
Niet alleen Nederland heeft een inhaalverbod voor vrachtwagens, ook in andere Europese landen gelden er soortgelijke inhaalverboden. In Duitsland pakt men dit feitelijk op dezelfde manier aan als in Nederland, waarbij de situatie geval per geval wordt bekeken. In Duitsland wordt er wel meer ingezet op dynamische inhaalverboden.
In onder meer België, Hongarije, Oostenrijk, Slovenië, Slowakije en Zwitserland geldt er ook een inhaalverbod voor vrachtwagens. Deze gelden soms enkel in specifieke situaties. In Zwitserland is er bijvoorbeeld een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens in alle tunnels die langer zijn dan 300 meter. In Hongarije is er dan weer een algemeen inhaalverbod voor het volledige autosnelwegennet en dit tussen 06.00 uur en 22.00 uur. Het overtreden van het inhaalverbod kan ook in het buitenland flinke boetes opleveren. Deze boetes kunnen ook in Nederland worden geïnd.
Veelgestelde vragen over het inhaalverbod voor vrachtwagens
Het inhaalverbod voor vrachtwagens is een maatregel die is getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Dit verbod betekent dat vrachtwagens op bepaalde delen van de weg niet mogen inhalen. Zeker bij buitenlandse vrachtwagenchauffeurs roept ons inhaalverbod voor vrachtwagens vaak vragen op. Hieronder zijn een aantal veelgestelde vragen over het inhaalverbod beantwoord.
Waar geldt het inhaalverbod voor vrachtwagens?
Nederland heeft geen algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens. Enkel op specifieke wegen die door de overheid zijn geselecteerd, geldt het inhaalverbod voor vrachtwagens. Dit wordt aangegeven door middel van het verkeersbord F3.
Wat gebeurt er als een vrachtwagen het inhaalverbod overtreedt?
Dan krijgt de bestuurder gegarandeerd te maken met gefrustreerde weggebruikers. Daarnaast veroorzaakt de bestuurder een opstopping, wat in een verkeersongeval kan resulteren. Daarvoor kan de bestuurder aansprakelijk worden gesteld. Ook kan de bestuurder een flinke boete krijgen.
Mag een vrachtwagen inhalen bij regen of mist?
Ja, een vrachtwagen mag inhalen als het regent of als het mistig is, mits dit veilig is om te doen en er geen inhaalverbod van toepassing is. In het buitenland gelden er soms andere regels. In België is er bijvoorbeeld wel een inhaalverbod bij regenachtig weer.
Geldt het inhaalverbod ook voor autobussen?
Nee, het inhaalverbod geldt enkel voor vrachtverkeer. Het geldt dus niet voor autobussen, bestelauto’s en andere weggebruikers die niet onder de noemer vrachtverkeer vallen.
Geldt het inhaalverbod ook voor auto’s met een caravan?
Nee, hoewel een auto met een caravan of een aanhanger een vracht voortrekt, valt deze auto niet onder de noemer vrachtverkeer. Bestuurders van personenauto’s hoeven zich dus niet aan dit inhaalverbod te houden.