De scooterverzekering
Als je de bezitter bent van een scooter, is het verstandig én verplicht om de scooter te verzekeren. Zo ben je verzekerd van financiële hulp als je te maken krijgt met een scooterongeval of bij diefstal van je scooter. Wat zijn nu precies de kosten van een scooterverzekering en wat zijn de mogelijkheden om je scooter te verzekeren? We bieden je het antwoord op deze vragen en hebben het ook over de aansprakelijkheid bij scooterongevallen. Zo kun je goed geïnformeerd een verzekering afsluiten die bij jou past.
Inhoudsopgave
Scooterverzekering voor rijwielen met een blauwe of gele kentekenplaat
Een scooterverzekering is een verzekering voor mensen die in het bezit zijn van een scooter. Zoals voor elk vervoermiddel geldt, is het verstandig om je scooter te verzekeren. Zo ben je verzekerd van financiële hulp, bijvoorbeeld als je een voetganger aanrijdt en aansprakelijk bent. Er bestaan verschillende soorten scooterverzekeringen en bij de meeste verzekeraars is het ook mogelijk om aanvullende dekkingen aan de scooterverzekering toe te voegen. Uiteraard heeft dit invloed op de kosten van de scooterverzekering. Laat het duidelijk zijn: er zijn veel dingen om aan te denken als je van plan bent om je scooter te verzekeren.
Verschillende soorten scooterverzekeringen
Bij het afsluiten van een scooterverzekering heb je de keuze uit verschillende soorten dekkingen. Zo kun je kiezen voor een WA-verzekering voor scooters, een WA+-verzekering voor scooters of een allriskverzekering voor scooters. Er zijn grote verschillen tussen deze drie soorten scooterverzekeringen. Enige kennis hiervan is belangrijk, want enkel zo kun je bepalen welke scooterverzekering het beste bij jou past. Enkel een WA-verzekering is verplicht als je een scooter koopt of een kenteken laat overschrijven.
WA-verzekering voor scooters
Een APK-keuring is niet verplicht voor scooters, maar een WA-verzekering is dat wel. De WA-verzekering voor scooters is verplicht als je met een scooter op de Nederlandse openbare weg wil rijden of het op de openbare weg wil parkeren. Deze verzekering, ook wel de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering genoemd, dekt de schade die je met je scooter veroorzaakt aan anderen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om schade aan een andere scooter of aan de eigendommen van andere mensen, zoals een geparkeerde auto.
De WA-verzekering voor scooters is een belangrijke verzekering, omdat je bij een scooterongeval mogelijk heel hoge schadevergoedingen moet betalen. Om de slachtoffers een schadevergoeding te kunnen garanderen, is het wettelijk verplicht om een WA-verzekering af te sluiten als je met een scooter op de openbare weg wil rijden. Als je geen WA-verzekering hebt, kan je een boete krijgen.
WA+-verzekering voor scooters
Een WA+-verzekering voor scooters is een uitbreiding op de verplichte WA-verzekering voor scooters. Naast de schade die je veroorzaakt aan anderen, dekt deze verzekering ook bepaalde vormen van schade aan je eigen scooter. Dit kan bijvoorbeeld gaan om schade door een diefstal of stormschade.
Het verschil met een WA-verzekering voor scooters is dus dat je met een WA+-verzekering ook verzekerd bent voor bepaalde vormen van schade aan je eigen scooter, maar deze dekking voor eigen schade gaat wel minder ver dan bij de allriskverzekering voor scooters. Een WA+-verzekering voor scooters is evenals een allriskverzekering voor scooters geen verplichting, alleen een WA-verzekering voor scooters is verplicht.
Allriskverzekering voor scooters
Een allriskverzekering voor scooters is de meest uitgebreide scooterverzekering die je kunt afsluiten. Naast de schade die je veroorzaakt aan anderen (WA) en de schade aan je eigen scooter bij brand en diefstal (WA+), dekt deze verzekering ook schade aan je eigen scooter bij een ongeval die jij hebt veroorzaakt. Soms voegt de verzekeraar hier ook extra dekkingen aan toe, bijvoorbeeld voor accessoires of bagage.
Een allriskverzekering biedt weliswaar de meeste financiële zekerheid, maar deze verzekering is ook het duurst. Het is vooral een goede scooterverzekering voor wie net een (relatief dure) scooter heeft gekocht, bijvoorbeeld om te voldoen aan de steeds strengere eisen die gemeenten stellen op het gebied van emissieklassen. Eenmaal de scooter wat ouder wordt, schakelt men vaak over naar een WA+-verzekering of naar een WA-verzekering voor scooters.
Aanvullende scooterverzekeringen
Naast de basisverzekering voor je scooter, zoals een WA-verzekering voor scooters of de allriskverzekering voor scooters, kun je ook kiezen voor aanvullende verzekeringen. Deze aanvullende verzekeringen bieden extra zekerheid bovenop de basisverzekering. Een voorbeeld hiervan is de dekking pechhulp, waarbij je hulp krijgt bij pech onderweg.
Ongevallenverzekering
Een ongevallenverzekering voor scooters is een aanvullende verzekering die gericht is op de persoonlijke gevolgen van ongevallen, bijvoorbeeld als je blijvend invalide wordt of overlijdt. De ongevallenverzekering voor scooters keert een bedrag uit bij blijvende invaliditeit. Wat je precies krijgt, is afhankelijk van de dekking en de schade (mate van blijvende invaliditeit of overlijden). Bij een geamputeerde pink zal je bijvoorbeeld minder krijgen dan wanneer je een been verliest. Bij sommige verzekeraars geldt de ongevallenverzekering ook voor de opzittenden.
Alles over de ongevallenverzekeringPechhulp bij scooters
Een pechhulpverzekering voor scooters is een aanvullende verzekering die gericht is op het verhelpen van pech onderweg. Als je met je scooter pech krijgt, bijvoorbeeld doordat de motor stilvalt of doordat je een lekke band hebt, kan een pechhulpverzekering voor scooters ervoor zorgen dat je snel weer verder kunt. Je kunt bijvoorbeeld denken aan hulp bij het verwisselen van een lekke band, het starten van de motor als deze stilvalt of het vervoeren van je scooter naar een garage als er een groot probleem is. Hoeveel hulp je precies krijgt en in welk gebied je hulp krijgt, bijvoorbeeld enkel in Nederland of ook in het buitenland, hangt af van de voorwaarden van je verzekering. Dit is te lezen in de polisvoorwaarden.
Rechtshulp
Een rechtshulp- of rechtsbijstandverzekering bij scooters is een aanvullende verzekering die gericht is op juridische hulp bij juridische conflicten of schadeclaims. Zo krijg je bijvoorbeeld juridische hulp bij het opstellen van een verweerbrief of zal een advocaat je zaak verdedigen voor de rechtbank. Hoeveel hulp je precies krijgt, hangt af van de voorwaarden van je rechtsbijstandverzekering. Het is daarom van belang om zorgvuldig te overwegen welke dekking het beste bij jouw situatie past en om de voorwaarden van de rechtsbijstandverzekering aandachtig door te nemen.
Alles over de rechtsbijstandverzekeringKosten van een scooterverzekering
Een scooterverzekering is over het algemeen goedkoper dan een autoverzekering. Een WA-verzekering voor scooters kost gemiddeld 15 tot 20 euro per maand. Een allriskverzekering voor scooters kost gemiddeld 30 tot 50 euro per maand. De prijs van een scooterverzekering is afhankelijk van verschillende factoren.
Het type scooter
De waarde van de scooter
De leeftijd van de scooter
De leeftijd en het rijgedrag van de verzekerde
De soort verzekering
De looptijd van de verzekering
Eventuele commerciële kortingen
Eventuele aanvullende scooterverzekeringen
Het eigen risico bij een ongeval
Daarnaast is elke verzekeraar vrij om zelf zijn tarieven te bepalen. Het vergelijken van scooterverzekeringen kan helpen om te besparen.
Scooterverzekeringen vergelijken
Het vergelijken van scooterverzekeringen is belangrijk, omdat het je kan helpen om geld te besparen. Daarnaast kunnen de exacte dekkingen soms sterk verschillen. Door verschillende scooterverzekeringen met elkaar te vergelijken, kun je nagaan welke scooterverzekering het beste bij jou past en tegelijkertijd de laagste premie heeft. Bij het vergelijken van scooterverzekeringen is het aan te raden om rekening te houden met de dekking, de prijs en het type verzekering. Sinds de helmplicht voor alle scooters is het ook belangrijk om na te gaan in welke mate de helm en andere accessoires al dan niet zijn gedekt.
Je kan zelf scooterverzekeringen vergelijken door offertes op te vragen bij verschillende verzekeraars of je kan een vergelijkingssite voor scooterverzekeringen gebruiken. Als je een vergelijkingssite voor scooterverzekeringen gebruikt, moet je goed nagaan welke verzekeraars al dan niet worden vergeleken. Soms neemt men slechts een beperkt aantal scooterverzekeraars mee in de vergelijking en geeft het resultaat dus geen compleet beeld.
Besparen op de scooterverzekering
De scooterverzekering neemt elke maand weer een hap uit het beschikbare budget. Daarom kan het interessant zijn om te besparen op de scooterverzekering. Al bedraagt de besparing maar vijf euro per maand, op jaarbasis gaat het dan toch om zestig euro. Daarmee kan je al iets leuks doen. Er zijn verschillende manieren om te besparen op de scooterverzekering.
Scooterverzekeringen vergelijken
Een lagere dekking kiezen (bv. WA+ in plaats van allrisk)
Schadevrij blijven
Een hoger eigen risico kiezen
Meteen voor een volledig jaar betalen
Verschillende verzekeringen onderbrengen bij één verzekeraar in ruil voor een pakketkorting
Navraag bij de bekendste scooterverzekeraars heeft aangetoond dat een winterstop helaas niet mogelijk is, iets wat bijvoorbeeld wel mogelijk is bij de motorverzekering. Bij de motorverzekering is dit een populaire manier om te besparen. Tijdelijk de scooterverzekering opzeggen, levert veel gedoe op, omdat je de scooter dan ook bij de RDW moet laten schorsen. Anders ben je onverzekerd en kan je een boete krijgen.
Verzekeraars die een scooterverzekering aanbieden
Er zijn verschillende verzekeraars waarbij het mogelijk is om een scooterverzekering af te sluiten. Het is aan te raden om bij verschillende verzekeraars voor scooters offertes op te vragen en om dekkingen te vergelijken. Enkel zo kun je een scooterverzekering kiezen die aansluit bij jouw budget en die de juiste dekking biedt. Houd er wel rekening mee dat sommige verzekeraars extra eisen stellen, bijvoorbeeld wat het gebruik van het scooterslot betreft. Weet ook dat alle verzekeraars eisen dat een scooter aan de wettelijke eisen voldoet. Na een WOK-melding ben je niet langer verzekerd. Rijden op een scooter met een WOK-status is strafbaar.
A.s.r.
ANWB
Centraal Beheer
HEMA
Inshared
Unigarant
Univé
ZLM Verzekeringen
Interpolis
Aon
Klaverblad
Sommige bekende verzekeraars bieden geen scooterverzekering aan. Onder andere OHRA biedt geen verzekeringen aan voor scooters of snorfietsen. Wie de inboedelverzekering van OHRA heeft, geniet wel van een dekking bij diefstal van de scooter uit de woning of de berging. Andere verzekeraars bieden wel een scooterverzekering aan, maar doen dat onder een andere naam. Dat is bijvoorbeeld het geval voor Klaverblad, dat het over een brommerverzekering heeft.
Als een scooter een ongeval veroorzaakt en vlucht, zal het Waarborgfonds Motorverkeer mogelijk een vergoeding toekennen aan het slachtoffer.
Bezorgscooter verzekeren
Een bezorgscooterverzekering is een verzekering die speciaal is gericht op bezorgscooters die professioneel worden gebruikt, bijvoorbeeld voor het bezorgen van maaltijden of pakjes. Omdat een bezorgscooter professioneel wordt gebruikt, volstaat een klassieke scooterverzekering niet. In de polisvoorwaarden zijn er namelijk vaak uitsluitingen opgenomen, situaties waarbij de particuliere scooterverzekering niet geldt. Naast een uitsluiting voor opgevoerde scooters is ook de professioneel gebruikte scooter vaak uitgesloten. Dit betekent dat je geen vergoeding krijgt als je bezorgscooter bijvoorbeeld beschadigd raakt tijdens het bezorgen of als je tijdens een bezorging een ongeval veroorzaakt en aansprakelijk wordt gesteld.
Daarom is het belangrijk om een specifieke bezorgscooterverzekering af te sluiten als je professioneel bezorgt met je scooter. Veel verzekeraars willen een bezorgscooter niet verzekeren, maar er zijn wel uitzonderingen. Onder meer Alpina geeft aan dat het samenwerkt met verschillende verzekeringsmaatschappijen die een verzekering voor bezorgscooters aanbieden. Houd er rekening mee dat een bezorgscooter verzekeren duurder is dan een particulier gebruikte scooter verzekeren.
Aansprakelijkheid en schadevergoeding bij verschillende soorten scooterongelukken
Wanneer een scooter bij een ongeval betrokken is, lopen de opzittenden vaak heel wat verwondingen op. Net als bijvoorbeeld een voetganger die wordt aangereden. Uiteindelijk kan zo'n scooter best wel een rotvaart halen. De bescherming van traditionele scooterkleding valt niet te vergelijken met de dure pakken die motorrijders dragen en al helemaal niet met de airbags die in auto's te vinden zijn. Op extra juridische bescherming hoeft een scooterbestuurder bovendien niet te rekenen.
Geen beschermde verkeersdeelnemer
In het aansprakelijkheidsrecht maakt men een onderscheid tussen zwakke en sterke verkeersdeelnemers. De belangrijkste onderscheidende factor is de motor: een fiets heeft geen motor en is dus een zwakke verkeersdeelnemer die door het aansprakelijkheidsrecht wordt beschermd. Een auto heeft wel een motor en is een sterke verkeersdeelnemer die niet door het aansprakelijkheidsrecht wordt beschermd.
Hoewel elektrische fietsen in de meeste gevallen als een zwakke verkeersdeelnemer worden beschouwd, zijn er uitzonderingen. Bij een scooter is er echter geen uitzondering en wordt de bestuurder nooit als een beschermde verkeersdeelnemer beschouwd. Dit betekent dat het aansprakelijkheidsrecht niet gunstig is voor scooterbestuurders en daarom is een WA-verzekering voor een scooter erg belangrijk (en verplicht). Hetzelfde geldt voor een elektrische scooter, die ook wordt beschouwd als een sterke verkeersdeelnemer.
Aanrijding met scooter en aansprakelijkheid
Er kan altijd iets gebeuren als je op je scooter rijdt. Je kan bijvoorbeeld betrokken raken bij een aanrijding. Bij een aanrijding met een scooter is het belangrijk om te weten hoe de aansprakelijkheid is geregeld en wat je moet doen of regelen. Of wat je beter niet kan doen.
In sommige gevallen kan ook de eigenaar van de scooter aansprakelijk worden gesteld, bijvoorbeeld als hij de scooter geleend heeft aan de bestuurder en het duidelijk was dat de bestuurder niet geschikt was om de scooter te besturen. Het is belangrijk om te onthouden dat de aansprakelijkheid in elk geval beoordeeld wordt aan de hand van de specifieke omstandigheden van het ongeval.
Aanrijding tussen een scooter en een fietser of voetganger
Een scooter is relatief onbeschermd. Zelfs met een helm en beschermende kleding zal een scooter bij een ongeluk minder bescherming genieten dan de bestuurder van een auto, bestelwagen of vrachtwagen. Desondanks staat een scooter juridisch op net dezelfde hoogte als andere gemotoriseerde weggebruikers. Een scooter is namelijk ook gewoon een sterke verkeersdeelnemer.
In de verhouding tussen een scooter en een fietser of een voetganger moet een scooter dan ook net als de andere gemotoriseerde weggebruikers worden behandeld. Dat wil zeggen dat:
De bestuurder van de scooter altijd voor minstens 50% aansprakelijk is bij een aanrijding met een fietser of voetganger van 14 jaar of ouder.
De bestuurder van de scooter altijd voor minstens 100% aansprakelijk is bij een aanrijding met een fietser of voetganger die jonger is dan 14 jaar.
Dat wil zeggen dat de bestuurder van de scooter altijd moet opdraaien voor (een deel van) de schade van fietsers of voetgangers. Dat is ook het geval wanneer een fietser tegen de scooter rijdt en de scooter geen fout heeft begaan. De redenering is dat gemotoriseerde weggebruikers altijd aandachtig moeten zijn voor fouten van niet-gemotoriseerde weggebruikers. Enkel wanneer de bestuurder van de scooter overmacht kan aantonen, kan hij aan zijn aansprakelijkheid ontsnappen.
Aanrijding tussen scooter en elektrische fiets of speedpedelec
In principe wordt een elektrische fiets gelijkgesteld aan een gewone fiets, waardoor dezelfde aansprakelijkheidsregels gelden bij een aanrijding met een klassieke fiets of een voetganger. Maar wanneer het gaat om een speedpedelec, een elektrische fiets die hogere snelheden kan behalen, dan wordt deze beschouwd als een sterke verkeersdeelnemer. Dit heeft gevolgen voor de aansprakelijkheid bij een ongeval en de verplichte verzekeringen die hiervoor afgesloten moeten worden.
Aansprakelijkheid bij een ongeluk met een elektrische fietsAanrijding tussen een scooter en een andere gemotoriseerde weggebruiker
Bij een aanrijding tussen een scooter en andere gemotoriseerde weggebruikers, zoals een andere scooter of een vrachtwagen, gelden de klassieke aansprakelijkheidsregels. De partij die een fout heeft begaan, moet de schade dan ook vergoeden. Als de vrachtwagenbestuurder en de scooterbestuurder alle twee voor 50% hebben bijgedragen aan het ongeval, zullen zij elkaar 50% van de schade moeten vergoeden. Dat is in principe ook het geval wanneer de letselschade van de scooterbestuurder veel groter is dan de schade van de vrachtwagenbestuurder.
Een rechter kan bij het vastleggen van de aansprakelijkheid wel altijd een billijkheidscorrectie toepassen en de causaliteitsverdeling aanpassen. Dat gebeurde bijvoorbeeld eerder al toen de causaliteitsverdeling op 50/50 wees. Toen was de scooterbestuurder een zzp'er die zich niet had verzekerd tegen een verlies aan verdienvermogen, die een beperkt eigen vermogen had, die lange tijd niet kon werken en die ingrijpende lichamelijke gevolgen aan het ongeluk heeft overgehouden. Uiteindelijk besloot de rechter om de bestuurder van de wagen alsnog voor 60% aansprakelijk te achten in plaats van de 50% die uit de causaliteitsverdeling zou volgen.
Een scooterbestuurder die een kind aanrijdt
Wanneer een scooterbestuurder een kind aanrijdt, kan hij aansprakelijk worden gesteld voor de schade die het kind heeft geleden. Dit kan betekenen dat de bestuurder verplicht is om een financiële vergoeding te betalen aan het kind. De aansprakelijkheid van de bestuurder kan bijvoorbeeld voortvloeien uit het feit dat hij niet voldoende oplette of te hard reed. Een jonge zwakke verkeersdeelnemer, jonger dan veertien jaar, heeft in principe altijd recht op een schadevergoeding van 100% van de schade.
Eenzijdig ongeval met scooter
Bij een ongeval waarbij slechts één voertuig betrokken is, zoals een eenzijdig scooterongeval, wordt in principe aangenomen dat de bestuurder zelf verantwoordelijk is voor het ongeval. Hierdoor zal de WA-verzekering de schade niet vergoeden. Het kan echter zijn dat andere verzekeringen, zoals de zorgverzekering, nog steeds een vergoeding toekennen. Het afsluiten van een allriskdekking blijft in ieder geval nuttig.
Wanneer een scooterpassagier gewond raakt, is de situatie anders. Eventueel kan de passagier dan de bestuurder van de scooter aansprakelijk stellen, bijvoorbeeld omdat hij een stuurfout heeft gemaakt of te snel reed. Dan zal de WA-verzekering van de scooterbestuurder de schade van de passagier vergoeden. Hier kan er wel opnieuw sprake zijn van eigen schuld, bijvoorbeeld omdat de passagier zonder een helm op de scooter zat.
Scooterongeval waarbij de scooterrijder doorrijdt
Het gebeurt wel vaker dat een scooterbestuurder na een ongeluk vlucht. Scooterbestuurders zijn vaak vrij jong en durven al eens in paniek te slaan. Wat ze doen, is echter een misdrijf en wordt bestraft. Wanneer de identiteit van de vluchtende scooter niet komt vast te staan, kan het slachtoffer niemand aansprakelijk stellen. In dat geval is het wel mogelijk om een vergoeding te vragen aan het Waarborgfonds Motorverkeer. Dat kan ook wanneer de scooterbestuurder niet is verzekerd, iets wat ook nog te vaak voorkomt. Volg daarvoor onderstaand stappenplan.
Bewijzen verzamelen
Het is belangrijk om meteen na het scooterongeluk bewijzen te verzamelen. Dat wil zeggen: foto's nemen van de schade, van de eventuele bandensporen en van de stukken die van de scooter zijn gevallen. Noteer zeker ook de gegevens van getuigen.
Aangifte doen bij de politie
Doe meteen na het ongeval aangifte bij de politie. Dit is noodzakelijk om een schadevergoeding te kunnen krijgen van het Waarborgfonds Motorverkeer. Een aangifte kan online worden gedaan via de website www.politie.nl/aangifte. Natuurlijk is het ook mogelijk om zelf even langs te gaan op het politiekantoor.
Doe aangifte bij de politieClaim indienen bij het Waarborgfonds Motorverkeer
Het indienen van een claim kan volledig online. Dat gaat via de website waarborgfonds.vereende.nl. Houd er wel rekening mee dat er een eigen risico van 250 euro is wanneer het om materiële schade gaat.
Claim indienen bij het WaarborgfondsBetaling ontvangen
Het Waarborgfonds Motorverkeer handelt het dossier verder af. Ze zullen contact opnemen met het slachtoffer en ze zullen de nodige betalingen uitvoeren. Wanneer later de identiteit van de scooterbestuurder vast komt te staan, kan men het betaalde bedrag bij de scooterbestuurder trachten te claimen. Het slachtoffer kan een eventueel eigen risico, dat niet door het Waarborgfonds werd gedekt, ook nog altijd claimen bij de scooterbestuurder.
Schadevergoeding bij een scooterongeluk
De regel blijft dat de werkelijke schade volledig voor vergoeding in aanmerking komt. Het gaat dan niet alleen om de materiële schade, maar ook om psychische schade, een verlies aan verdienvermogen, het verlies van een schooljaar et cetera. Het gaat dus niet alleen om de schade die tijdens of meteen na het scooterongeluk ontstaat, maar ook om alle gevolgschade. Zelfs de reiskosten voor een bezoekje aan de dokter komen in aanmerking voor de schadevergoeding, alsmede de kosten voor de eventuele rechtsbijstand.
Natuurlijk moet er wel rekening worden gehouden met de eigen schuld en de aansprakelijkheidsverdeling. Als er bijvoorbeeld sprake is van 30% eigen schuld, moet de verzekeraar van de andere bestuurder ook maar 70% van de schade van de scooterbestuurder vergoeden.
Verder speelt de hoedanigheid van het slachtoffer een rol. In sommige gevallen heeft het slachtoffer namelijk automatisch recht op een hogere schadevergoeding, omdat het een zwakke verkeersdeelnemer is. Deze aanpassing van de schadevergoedingsplicht is wat we de algemene billijkheidscorrectie noemen. Er zijn ook situaties waarbij er een concrete billijkheidscorrectie wordt toegepast.
Slachtoffer | Vergoedingsplicht scooterbestuurder |
---|---|
Voetganger | Minstens 50% schade |
Speedpedelec | Causaliteitsverdeling |
Kind < 14 jaar | Minstens 100% schade |
Fietser | Minstens 50% schade |
Elektrische fiets | Minstens 50% schade |
Auto | Causaliteitsverdeling |
Andere scooter | Causaliteitsverdeling |
Veelgestelde vragen over de scooterverzekering en de aansprakelijkheid bij een ongeval
Scooterverzekeringen zijn er om je te beschermen tegen de financiële gevolgen van schade aan jouw scooter of van de aansprakelijkheid voor schade die je met jouw scooter aan anderen veroorzaakt. De exacte dekking verschilt per scooterverzekering. Het is daarom belangrijk om goed op de hoogte te zijn van wat een scooterverzekering precies dekt en wat niet. We beantwoorden een aantal veelgestelde vragen over de scooterverzekering en de aansprakelijkheid van scooterbestuurders.
Bouw ik ook schadevrije jaren op met een scooterverzekering?
Ja, je bouwt ook schadevrije jaren op als je een brommer of een scooter hebt verzekerd. Des te meer schadevrije jaren je opbouwt, hoe minder je zal betalen voor de scooterverzekering. Bij de meeste verzekeraars gelden deze schadevrije jaren echter enkel voor de scooter en kan je ze niet meenemen op een autoverzekering.
Geldt er een eigen risico bij de scooterverzekering?
Bij de meeste scooterverzekeraars geldt er een eigen risico bij de scooterverzekering, bijvoorbeeld in het geval van scooterdiefstal. Als het schadebedrag hoger is dan het eigen risico zal de verzekeraar het schadebedrag minus het eigen risico betalen.
Wat voor slot moet ik voor mijn scooter hebben?
De verzekeraar kan zelf eisen stellen aan het slot waarover de scooterverzekering dient te beschikken. Dit doet men over het algemeen wanneer er sprake is van een diefstaldekking. Voor scooters gaat het meestal over een ART3-slot, het slot dat ook door Stichting ART voor scooters wordt aanbevolen. Uiteraard mag je altijd kiezen voor een beter slot (ART4). Er zijn zelfs verzekeraars die, met name in diefstalgevoelige regio’s, zo’n ART4-slot eisen. Informeer dus bij de verzekeraar en zorg dat je het juiste slot gebruikt.
Kan ik voor een scooter een cascoverzekering afsluiten?
Het is inderdaad mogelijk om een cascoverzekering of een allriskverzekering af te sluiten voor scooters. De verzekeraar zal dan ook schade bij een eenzijdig ongeval of door stormweer vergoeden. Kies bij voorkeur voor zo’n allrisk-scooterverzekering. Dan is bijvoorbeeld ook diefstal gedekt.
Kan ik voor een scooter een inzittendenverzekering afsluiten?
Ja, er zijn verschillende verzekeraars waarbij het mogelijk is om “inzittenden” (of eigenlijk opzittenden) te verzekeren. De inzittendenverzekering vergoedt dan de schade aan de bestuurder en de passagier. Houd er wel rekening mee dat vrijwel geen enkele inzittendenverzekering schade vergoedt als de scooterbestuurder onder invloed is van alcohol, drugs of medicijnen.
Kunnen de ouders van een minderjarige scooterbestuurder aansprakelijk zijn?
Kinderen mogen vanaf 16 jaar met een scooter rijden. Deze jongeren veroorzaken bovendien een groot aantal ongevallen in Nederland. De ouders kunnen daarvoor aansprakelijk zijn, maar er moet dan wel bewezen worden dat zij iets onrechtmatigs hebben gedaan. Dat zal het geval zijn wanneer ze, in de mate dat het in hun macht ligt, hun kind er niet van weerhouden hebben om schade aan te richten. Voorbeelden daarvan zijn kinderen die met een opgefokte scooter rijden. Toch kunnen ouders die geen kennis hebben van de scooter, bijvoorbeeld omdat het kind met een scooter van een vriendje rijdt, nog altijd aansprakelijk zijn. Dat is met name het geval bij kinderen waarbij de ouders op de hoogte zijn van gedragsproblemen: waarbij bijzondere aandacht is vereist om schade door hun kind te voorkomen. In de praktijk is het echter vaak niet zo eenvoudig om op basis hiervan de ouders aansprakelijk te stellen. Dit moet geval per geval worden beoordeeld. Een letselschadespecialist kan je hierover informeren.
Kan de school van een minderjarige scooterbestuurder aansprakelijk zijn?
Dat kan. Scholen zijn verplicht om redelijke maatregelen te nemen om anderen te beschermen tegen het gedrag van hun leerlingen op de momenten waarop die leerlingen onder hun toezicht staan. Wat redelijke maatregelen zijn, is onder andere afhankelijk van de aard van het kind (bv. gedragsproblemen), de leeftijd van het kind (in principe krijgt een ouder kind meer vrijheid dan een jonger kind) enzovoort. In de zaak Kayak/Turkije werd geoordeeld dat de toezichtsplicht van de school zich uitstrekt tot de nabije omgeving van het schoolterrein.
Kan de wegbeheerder aansprakelijk zijn voor een scooterongeluk?
Uitzonderlijk kan dat het geval zijn. De wegbeheerder is verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de Nederlandse wegen en de weguitrusting. Wanneer de wegbeheerder een fout heeft gemaakt, is het dan ook logisch dat de wegbeheerder aansprakelijk kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan het onvoldoende duidelijk maken dat een bepaalde weg een oprit is voor een autosnelweg, waarna een vrachtwagen er de scooter aanrijdt en herderlijk naar de volgende afrit brengt. In de praktijk is de wegbeheerder echter niet snel aansprakelijk.