EN

Oldtimerverzekering

Als je een mooie oude auto onderhoudt, wil je uiteraard dat deze goed verzekerd is. Schade zou zonde zijn. Een gewone autoverzekering kan dan een te dure keuze zijn. Daarom hebben autoverzekeraars een speciale dekking voor oldtimers bedacht: de oldtimerverzekering.

Wat is een oldtimer?

Het is handig als we precies weten wat een oldtimer is. Helaas is er geen eenduidige definitie. Over het algemeen spreken we van een oldtimer bij klassieke auto’s van 25 jaar en ouder. De Belastingdienst hanteert ook een minimale ouderdom van 25 jaar. Sommige verzekeraars gaan uit van een ouderdom van tenminste 15 jaar.

Voor oldtimers gelden andere regels dan voor youngtimers en andere auto’s. Zo gelden er voor oldtimers soms gunstige belastingtarieven. Dat is afhankelijk van de leeftijd van de auto en de brandstof waarop deze rijdt. De regels omtrent oldtimers zijn strenger geworden.

De premie van een oldtimerverzekering

De premie van een oldtimerverzekering ziet er anders uit dan de premie van een gewone autoverzekering. Zo kijkt de verzekeraar bij een oldtimerverzekering vaak niet naar de leeftijd van de bestuurder. Ook worden er geen schadevrije jaren opgebouwd en werkt de verzekeraar niet met het bonus-malussysteem.

Ben je lid van een oldtimervereniging? Dan kun je volgens Consumentenbond korting krijgen op de premie. In de praktijk zijn er echter maar weinig verzekeraars die dergelijke kortingen toekennen. Dat bevestigde men ook bij de Volvo Klassieker Vereniging.

Voorwaarden

Een oldtimerverzekering is goedkoper dan een normale verzekering. Daarentegen gelden er wel een aantal beperkte voorwaarden. Dat komt doordat er bijvoorbeeld minder kilometers mogen worden gemaakt met een oldtimer. De auto wordt bovendien voorzichtig behandeld. Daardoor is de kans op schade kleiner. Een aantal beperkende voorwaarden zijn:

  • De auto mag worden gebruikt voor dagelijks gebruik, maar niet voor woon-werkverkeer.

  • Er kan een minimum- of maximumleeftijd van de verzekerde gelden.

  • Er geldt een beperkt aantal kilometers per jaar. Bijvoorbeeld maximaal 5000 of 7500 kilometer.

  • De auto moet een minimale taxatiewaarde hebben.

  • De auto moet, als de auto meer dan 25.000 euro waard is, verplicht een diefstalbeveiligingssysteem hebben die is goedgekeurd door de Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging.

  • De verzekerde mag de oldtimer niet gebruiken voor races, snelheidsritjes of verhuur. Hobbymatig meedoen aan een puzzelrit of toertocht is wel toegestaan.

Wil je wel graag dagelijks in je oldtimer rondrijden? Dan heb je een zogenaamde semi-klassieker of semi-oldtimerverzekering nodig. Deze verzekeringen hebben een hogere premie dan een gewone oldtimerverzekering.

Houd er rekening mee dat de exacte acceptatievoorwaarden bij iedere verzekeraar anders zijn. Hierdoor is de keuze voor een verzekeraar soms beperkt, zeker als een auto nog geen 25 jaar oud is. Wij raden aan om bij verschillende verzekeraars te informeren.

Overzicht van verzekeraars die de oldtimerverzekering aanbieden

Heb ik een youngtimer of een oldtimer?

Als je niet zeker weet of je auto een youngtimer of al een oldtimer is, is het verstandig om dit na te gaan bij de verzekeraar. Controleer dit bij verschillende verzekeraars. Misschien is het mogelijk een oldtimerverzekering af te sluiten. De maandelijkse premie van een oldtimerverzekering is veel lager dan die van een youngtimerverzekering. Daarnaast hebben oldtimers nog andere voordelen, bijvoorbeeld met betrekking tot de wegenbelasting.

De taxatiewaarde van een youngtimer

Het voordeel van een youngtimerverzekering is dat de verzekeraar weet dat het om een bijzondere auto gaat. Daar wordt in de waardebepaling dan ook rekening mee gehouden. Normaal gesproken vergoedt de autoverzekeraar bij total loss alleen de dagwaarde van de auto. Bij een youngtimerverzekering krijgt de verzekerde de taxatiewaarde vergoed, mits de auto op basis hiervan is verzekerd. Of dat in jouw geval zo is, lees je op het polisblad. Ook moet de verzekeraar het taxatierapport accepteren. Dat verloopt in de praktijk niet altijd even vlot.

Weinig verzekeraar bieden nog een speciale youngtimerverzekering aan. Vaak is het wel mogelijk om de auto te verzekeren aan de taxatiewaarde. Het is verstandig hiervoor contact op te nemen met de verzekeraar. De voorwaarde is wel dat er een taxatierapport dat is opgesteld door een erkende taxateur wordt overgelegd.

De kostprijs van een oldtimerverzekering

De kostprijs van een oldtimerverzekering is afhankelijk van een aantal zaken, zoals het type oldtimerverzekering, het gekozen eigen risico en de leeftijd van de bestuurder. Bovendien zijn er soms een aantal aanvullende kosten, omdat de verzekeraar verplichtingen oplegt. We hebben onderzocht welke zaken de kostprijs van de oldtimerverzekering beïnvloeden.

Meer informatie over de kostprijs van een oldtimerverzekering

Besparen op de oldtimerverzekering

Wie weet hoe verzekeraars de premie van een oldtimerverzekering berekenen, weet ook hoe hij op die premie kan besparen. Enerzijds zijn er nog een aantal handigheden en commerciële kortingen die toch een besparing van meer dan 10% op kunnen leveren. Anderzijds zijn er ook enkele aandachtspunten, want sommige verzekeraars verplichten nog steeds om ook de gewone autoverzekering bij hen onder te brengen. Nochtans vindt de FEHAC dat niet kunnen. Hierdoor is het totaalpakket niet altijd de goedkopere keuze.

Meer informatie over besparen op de oldtimerverzekering 

Dekkingen oldtimerverzekering

Eigenaren van oldtimers zijn verplicht om in ieder geval een WA-verzekering af te sluiten. Wie helemaal geen kosten wil riskeren, kan het best kiezen voor een allriskdekking. Daarnaast zijn er nog een aantal andere dekkingen die in het algemeen voor alle autoverzekeringen gelden.

Bij het vergelijken van oldtimerverzekeringen is het in ieder geval belangrijk om niet alleen met onderstaand onderscheid rekening te houden. Ook binnen deze driedeling kunnen de dekkingen soms sterk verschillen en zijn er vaak uitsluitingen. De FEHAC stelt zelf eisen aan oldtimerpolissen. Polissen die aan deze FEHAC-voorwaarden voldoen, zijn goed te noemen.

Meer informatie over het correct vergelijken van oldtimerverzekeringen 

WA-verzekering voor de oldtimer

De is de minimale dekking voor iedere auto. Deze verzekering is wettelijk verplicht voor iedere autobezitter. Het biedt dekking voor de aansprakelijkheid voor schade aan de tegenpartij. Eigen schade valt dus niet onder de dekking.

Oldtimer WA beperkt casco verzekeren

Met de kun je de auto tegen aansprakelijkheid van schade aan de tegenpartij verzekeren, met als toevoeging dat ook schade door brand, ruitbreuk en schade door een aanrijding met loslopende dieren worden vergoed.

Oldtimer WA+ volledig casco verzekeren (allriskverzekering)

De meest uitgebreide verzekering is de WA+ volledig cascoverzekering (of allriskverzekering). Deze dekt de risico’s af van de volgende schadeoorzaken:

  • Schade aan derden of een tweezijdig ongeval;

  • Brand, explosies en blikseminslag;

  • Diefstal;

  • Een sterretje in de voorruit;

  • Botsingen met dieren;

  • Storm en ander natuurgeweld;

  • Aanrijdingen, slippen en ter water raken;

  • Ander van buitenkomend onheil.

Dit is de meest uitgebreide verzekering die een hoop risico’s dekt. Vaak wordt deze dekking gekozen bij nieuwere auto’s, maar ook voor een kostbare oldtimer is het interessant.

Overstappen naar een andere oldtimerverzekeraar

Meestal is het na het eerste jaar vrij eenvoudig om over te stappen naar een andere oldtimerverzekeraar. Hierbij spelen bijvoorbeeld de schadevrije jaren geen rol. Wel is het aangeraden om goed na te gaan of de andere verzekeraar geen afwijkende acceptatievoorwaarden oplegt. Bovendien kan hij de verzekerde soms verplichten om ook de gewone autoverzekering bij hem onder te brengen. Dat is niet altijd interessanter.

Meer informatie over het overstappen van oldtimerverzekering 

Veelgestelde vragen omtrent oldtimerverzekeringen

De oldtimerverzekering is niet wettelijk geregeld. Hierdoor kunnen verzekeraars vaak eigen eisen of voorwaarden stellen. Het is bijvoorbeeld niet altijd duidelijk wanneer er sprake is van een oldtimer en wanneer niet. Het is niet onlogisch dat dit vragen oproept. Veelgestelde vragen omtrent oldtimerverzekeringen zijn hieronder beantwoord.

Mag ik mijn auto dagelijks gebruiken?

Bij een oldtimerverzekering wordt het vaak gedoogd dat de auto ook dagelijks wordt gebruikt. Echter, woon-werkverkeer is niet toegestaan. De auto moet namelijk hobbymatig worden gebruikt. Af en toe toeren, is dus geen enkel probleem. Voor dagelijks gebruik verzekeren kan wel, maar dan wel aan de hand van een semi-klassiekerverzekering of een semi-oldtimerverzekering.

Wanneer is een auto een oldtimer?

Er is geen vaste regel voor wanneer een auto een oldtimer is. Meestal gaat het om auto’s tussen de 10 en de 30 jaar. De Belastingdienst hanteert een minimum van tenminste 25 jaar. Soms stelt men ook extra eisen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de auto van een bepaald merk moet zijn. Elke verzekeraar hanteert hieromtrent een eigen beleid.

Geldt er een aparte wegenbelasting voor oldtimers?

Ja, voor oldtimers geldt een aparte wegenbelastingregeling. Bijvoorbeeld als deze tenminste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. De datum 1e toelating op het kentekenbewijs is dan tenminste 40 jaar geleden.

Bouw je bij een oldtimerverzekering ook schadevrije jaren op?

Nee, bij een oldtimerverzekering bouw je geen schadevrije jaren op. Ook klim je niet op de bonus-malusladder. Omdat de auto alleen hobbymatig mag worden gebruikt, bouwen verzekerden bij sommige verzekeraars geen extra schadevrije jaren op. Het is goed hier op te letten bij het afsluiten van de verzekering. Vraag de verzekeraar daarom bij het afsluiten van de oldtimerverzekering wat de gevolgen zijn voor de schadevrije jaren.

Kun je altijd een oldtimerverzekering afsluiten?

Niet alle oude auto’s zijn oldtimers. Er zijn strikte voorwaarden. Je leest deze na in de polis van de verzekering. Het is een verstandig idee om hiernaar te informeren alvorens de verzekering af te sluiten. Iedere verzekeraar mag namelijk ook nog aanvullende eisen stellen.

Kan ik een oldtimerverzekering afsluiten als mijn eerste auto een leaseauto is?

Oldtimerverzekeraars eisen altijd dat er naast de oldtimer een dagelijkse auto is die wordt gebruikt om bijvoorbeeld naar het werk te gaan. Dat komt omdat een oldtimerverzekering een verzekering is voor een hobbymatig gebruikte oldtimer. De dagelijkse of eerste auto hoeft niet per se een koopauto te zijn. Bij verschillende verzekeraars kan dit ook een leaseauto zijn als deze leaseauto ook privé wordt gebruikt. Er zijn echter grote verschillen tussen de verzekeraars, dus het is belangrijk om dit vooraf even met de oldtimerverzekeraar te bespreken. Uit het oldtimeronderzoek van Diks Verzekeringen (2014) bleek dat 75% van de verzekeraars een eerste leaseauto accepteren. Dat wil tegelijkertijd ook zeggen dat een op de vier verzekeraars dit niet doen.

Wat bedoelt de verzekeraar met hobbymatig?

Bij hobbymatig gebruik gaat het er vooral om dat de auto niet wordt gebruikt voor de dagelijkse standaardritjes naar het werk. Daarvoor gebruikt men de eerste auto. Het rijden met de oldtimer is met andere woorden vooral een hobbygebeuren. Dit stemt ook overeen met de praktijk. Dat bewijzen de cijfers van de FEHAC: men rijdt per jaar gemiddeld 14.000 km met de moderne auto en slechts 2.000 km met de oldtimer (FEHACtiviteiten, augustus 2012). Veel verzekeraars koppelen er een ruimer aantal kilometers aan vast, bijvoorbeeld 5000 of 7000 kilometer per jaar. Bij schade kan de verzekeraar de kilometerstand opvragen. Sommige verzekeraars sluiten ook expliciet woon-werkverkeer uit, zelfs als het maximumaantal kilometers niet is overschreden.

Kan ik een oldtimerverzekering schorsen?

Een oldtimer kan worden geschorst. De wegenbelasting stopt dan automatisch, maar de oldtimerverzekering niet. Daarvoor dient men zelf contact op te nemen met de verzekeraar. De verzekering opschorten, is bij een oldtimerverzekering niet altijd mogelijk. Dit verschilt per verzekeraar. Eventueel kan de oldtimerverzekering worden stopgezet. In beide gevallen is het belangrijk dat de auto in een stalling of op een privéterrein staat.

Ik heb meerdere oldtimers. Heb ik verschillende verzekeringen nodig, want ik kan toch maar met 1 oldtimer tegelijkertijd rijden?

Zo werkt het helaas niet. Net als voor de WA-verzekering geldt dat elke auto over een eigen verzekering dient te beschikken. Ook een geparkeerde of een gestalde auto kan namelijk nog steeds schade veroorzaken of ondervinden. Er zijn wel verzekeraars die verzamelpolissen aanbieden. Daarbij komen alle oldtimers op één overzichtelijke polis te staan en blijft het mogelijk om per auto een dekking te kiezen. Het grootste voordeel is de korting die bij sommige verzekeraars kan oplopen tot 70%. Sommige verzekeraars koppelen extra voorwaarden aan dergelijke verzamelpolissen. Vooral ten aanzien van LPG- en dieseloldtimers geldt er veelal een beperkte acceptatie. Ook oldtimercampers, -bromfietsen en -motoren worden niet altijd geaccepteerd op een verzamelpolis.